Poland Bike Forum

Pełna wersja: Zmiana napędu na 1x12
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Witam. Jestem szczęśliwym posiadaczem Cannondale Scalpel-Si Carbon 4 z napędem 2x 11 XT. Po ostatnich extremalnych górskich zmaganiach ( Beskidy i Dolomity ). zamarzyło mi się zmienic napęd na 1 x 12. Budżetu dużego nie mam, a do tego specyfika ramy Cannondale nie na wszystko chyba pozwala. Może ktoś z szanownych forumowiczów ma jakieś doświadczenie i pomysł. Będę wdzięczny.
Z ciekawosci zapytam, jechales Beskidy Trophy czy byles tam turystycznie? Smile
(26.06.2018, 22:20)tompol1969 napisał(a): [ -> ]Witam. Jestem szczęśliwym posiadaczem Cannondale Scalpel-Si Carbon 4 z napędem 2x 11 XT. Po ostatnich extremalnych górskich zmaganiach ( Beskidy i Dolomity ). zamarzyło mi się zmienic napęd na 1 x 12. Budżetu dużego nie mam, a do tego specyfika ramy Cannondale nie na wszystko chyba pozwala. Może ktoś z szanownych forumowiczów ma jakieś doświadczenie i pomysł. Będę wdzięczny.
Nie będę ściemniał i od razu przyznam się ,że takiego moda jeszcze nie robiłem ale co nieco mogę koledze podpowiedzieć. Rozumiem ,że rzeczony rower ma taka specyfikację http://www.cannondalebikes.pl/rowery/2018-gorskie/xc-race/scalpel-si/scalpel_si-carbon-4 ( swoja droga to piękna maszyna) i wszystkie wymienione tutaj graty są takie same u ciebie. W przypadku wymiany napędu na 1X12 trzeba będzie wymienić sporo komponentów. Jak wbijam w Google 1X12 to od razu wyskakuje SRAM NX Eagle 1x12 Trigger  (https://www.sbike.pl/czesci-mtb-trekkingowe-grupy-osprzetu-grupa-sram-nx-eagle-1x12-trigger-170mm-32t-dub-o_l_331_11169.html). W twoim rowerze do wymiany były by manetka, tylna przerzutka , kaseta ( przy Eagle do wymiany bębenek piasty Formula DHT-142x12 ) i korba lub nowa tarcza korby (https://www.cyclingdeal.com.au/buy/cannondale-si-bb30-road-bike-crankset-30t-175mm/OT-CK-001  http://www.ebay.com/itm/like/192579745499?vectorid=229466&lgeo=1&item=192579745499&rmvSB=true    https://www.universalcycles.com/shopping/product_details.php?id=69387     https://www.cannondale-parts.de/Cranks/SI-BB30-Crank/Chainrings-spider) no i oczywiście łańcuch.  Z tego co kojarzę dostępne są jeszcze graty u innych bardziej egzotycznych producentów.
Do rozważenia masz jeszcze inną opcję. Kaseta do napędu 1X12 ma rozpiętość  11-50 i w porównaniu ze standardowym napędem 1X11 oferuje większy młynek oraz jedną koronkę więcej ( ciaśniej upakowane przełożenia). Dostępne są jednak  kasety 1X11 o przełożeniach 11x50  ( choć by coś takiego  http://allegro.pl/kaseta-sunrace-11rz-11-50-mx8-czarna-i7126872345.html ) ,które oferują wszak taka samą rozpiętość za cenę trochę luźniejszego stopniowania przełożeń w środku kasety ( brak jednej koronki). Przy zastosowaniu takiej opcji napędu w twoim przypadku do wymiany była by więc tarcza korby, kaseta i opcjonalnie hak tylnej przerzutki (https://pl.aliexpress.com/item/ZTTO-11-Speed-11-50T-Mountian-Bike-Cassette-11s-50t-MTB-Freewheel-Sprocket-and-Hanger-Extension/32826163032.html ) lub wózek (https://garbaruk.com/11-speed.html ). Reszta gratów bez zmian lub zdjęta ( lewa manetka i przednia przerzutka- zarówno przy 1X12 jak i 1X11).
Tak jak pisałem komponenty napędu 1X12 produkują także mniej znani producenci tacy jak Bikein oraz Sunrace. Dostaniesz u nich kasetę ,tylną zmieniarkę i manetkę. Co do napędu 1X11 to zastanawia mnie czy rzeczywiście w tylnej zmieniarce XT trzeba będzie kombinować z nowym hakiem przerzutki lub wózkiem. Ja ostatnio na Płock przygotowałem sobie napęd 1X9 i jako moda do kasety wsadziłem młynek 40z. Obsługuje go tylna zmieniarka XTR RD-M972 i pomimo ,że pierwotnie była projektowana  do współpracy z kasetą o max młynku 34z doskonale sobie radzi z nową zębatką 40z (jest jeszcze zapas i dała by radę nawet przy zębatce 42z) . Wydaje mi się ,że przerzutka Deore XT RD-M8000 także posiada wystarczający zapas pojemności i poradzi sobie z młynkiem 50z bo różnica to 8z w porównaniu z 42z.
PS. Co do ramy Scalpel-Si to jak spojrzymy w specyfikację to twoja rama jest taka sama jak w wyższych modelach lub różni się użytym do budowy carbonem a skoro w wyższych modelach można stosować napęd 1X12 to podobnie będzie u ciebie. Wszystko sprowadza się do uzyskania właściwej linii łańcucha co nastąpi po wymianie pająka w korbie na pojedynczą tarczę ( oczywiście trzeba mieć na uwadze ograniczenie rozmiaru tarczy ale z tego co widać w specyfikacjach bezproblemowo można zastosować tarczę 34z).
Sherman, a czy w miejsce 10 rzędowej kasety zmieści się 11 rzędowa? Mam 2x10 w Meridzie Big Nine 800 full SLX i też zastanawiam się nad zmianą na 1x11.
W Shimano szerokość bębenka i budowa pod kasetę 10 jak i 11 jest taka sama więc bezproblemowo możesz zamontować sobie kasetę 11 (oczywiście shimano itp.) .
PS. Z tą szerokością bębenka to jednak przesadziłem bo w 11 jest troszkę szerszy ale mimo to nie zmienia to faktu ,że zamiana 10 na 11 jest możliwa.
Ok, dzięki. Kaseta jako wchodziłaby w grę to Sunrace mx8 11-50 (chyba jedyna dostępną jedenastka z zębatką 50). Jak to zwykle bywa wieczny dylemat, kupić nowy rower, rozbudowywać i przerabiać stary itd. itd.
W twoim przypadku zakładam ,że masz nadal tylne koło z piastą deore i stalowym bębenkiem. Kaseta Sunrace mx8 11-50 ma największą zębatkę nitowaną do pająka przez co zajmuje mniej miejsca na bębenku kasety.  Przy innych bardziej wymyślnych piastach i kasetach może być trudniej dokonać moda. Jeśli chodzi o twoje rozterki to jak zwykle wszystko rozbija się o finanse. Inna sprawa przy takim modzie to realnie ocenić swoje potrzeby i możliwości bo napęd 1X11 mimo wszystko wymaga już mocnej nogi i pójścia na pewne kompromisy.