Rodzaje rowerów

0
104

Na pierwszy rzut oka wszystkie rowery wyglądają tak samo, jednak po bliższym przyjrzeniu się dostrzegamy różnice. Sama idea konstrukcji jednośladu rzeczywiście pozostaje taka sama – rama, dwa koła, kierownica, hamulce itd. Różnice polegają na dostosowaniu konstrukcji roweru do jego przeznaczenia i do konkretnych potrzeb użytkownika. A zatem co mają a czego nie mają poszczególne rodzaje rowerów? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zazwyczaj pierwszym jednośladem, jaki dostają dzieci, jest rower górski. To bardzo popularny rodzaj jednośladu w polskich domach. Inna nazwa dla niego to rower MTB (Mountain Terrain Bike). Według pewnych źródeł pierwszy rower górski skonstruowano w 1979 roku. Otworzyło to drogę dla cyklistów do zdobywania terenów wcześniej dla nich niedostępnych. Czym charakteryzują się rowery górskie? Przede wszystkim mają wzmocnioną, ale też jednocześnie cięższą ramę. Ich opony są szersze i mają głębszy bieżnik – ułatwia to jadę po bezdrożach. Przedni widelec jest zawsze amortyzowany. Coraz więcej modeli posiada tylną amortyzację. Napęd roweru MTB ma dużu zakres biegów, dzięki czemu jest dostosowany do jazdy w trudnym terenie. Jeśli chodzi o wielkość kół, obecnie waha się ona pomiędzy 26 a 29 cali. Ta najmniejsza wielkość jest często stosowana w rowerach MTB junior, dla nastolatków.

Bardzo rzucającą się w oczy odmianą roweru górskiego jest fat bike. Uwagę przyciągają jego bardzo grube opony. Pierwsze modele tych jednośladów zostały stworzone w celu poruszania się po pustynnych bezdrożach. Opony mogą mieć grubość nawet ponad 10cm, co w połączeniu z szerokimi obręczami daje wrażenie spuchniętych kół. Dzięki temu możliwe jest stosowanie bardzo niskiego ciśnienia w oponach. Bezpośrednią korzyścią jest nieprzeciętnie duża przyczepność kół, nie tylko po piachu czy śniegu – również na kamieniach czy korzeniach. Szerokie koła wymuszają szerszy rozstaw widełek oraz mufy suportu. Reszta jest praktycznie taka sama jak w rowerze górskim.

Przejdźmy do kolejnego rodzaju, jakim jest rower szosowy. Nazwa wiele mówi o jego przeznaczeniu. Ten jednoślad najlepiej nadaje się do jazdy po utwardzonej, poziomej powierzchni. Jest lekki, a koła o średnicy 28” mają cienkie opony. Ich gładki bieżnik nie stawia zbyt dużego oporu podczas rozwijania prędkości. Geometria ramy wymusza aerodynamiczną, sportową pozycję. Kierownica typu ‘baranek’ jest bardzo charakterystycznym elementem roweru szosowego. Pomaga ona przyjąć bardziej schyloną pozycję, żeby uniknąć zwiększania oporu powietrza własnym ciałem. W taką kierownicę wbudowane są klamkomanetki, które służą do hamowania i do zmiany biegów. Taka konstrukcja sprawia, że rower szosowy pozwala na osiąganie dużych prędkości na trasie.

Rower trekkingowy to swoiste połączenie wymienionych wyżej jednośladów. Jest wygodniejszy od szosówki, a jednocześnie nie stawia takich dużych oporów na trasie jak góral. Grubość opon jest również czymś pomiędzy rowerem górskim a szosowym. Czasem trekking posiada przedni amortyzator. Standardowym wyposażeniem są lampki, błotniki, tylny bagażnik. Rower crossowy z kolei to rower trekkingowy bez tego dodatkowego wyposażenia. Oba rodzaje świetnie sprawdzają się na wycieczkach w mieście i poza nim, po asfalcie, a także po ubitych ścieżkach.

Jeśli już mowa o jeździe po miejskich trasach – stworzono jednoślad, który jest do tego specjalnie przystosowany. Chodzi oczywiście o rower miejski. Oprócz funkcjonalności ważną jego cechą jest przyjemny dla oka wygląd. Wysokość kierownicy sprawia, że postawa na takim rowerze jest wyprostowana, wręcz dostojna. Poza tym nie obciąża to tak lędźwiowej części pleców. Gięta rama, nisko umiejscowiona, ułatwia wsiadanie i zsiadanie z roweru. W miejskiej dżungli nie chodzi głównie o rozwijanie dużych prędkości, tylko o sprawne poruszanie się w ruchu. Właśnie to daje nam rower miejski. Idealnie nadaje się do codziennych dojazdów do szkoły czy do miejsca pracy, nawet w eleganckim stroju. Dodatkowe wyposażenie w błotniki, osłonę łańcucha, kół lub koszyk uczyni go jeszcze bardziej funkcjonalnym.

Rower BMX (Bicycle Motorcross) to typowy rower sportowy. Zawody BMX zapoczątkowano w USA w latach 70. XX wieku. Polegają one na wykonywaniu skomplikowanych ewolucji (skoki, obroty) lub na wyścigach na krótkich dystansach z wykorzystaniem przeszkód. Tego typu jednoślady są wyposażone w koła o średnicy 20 lub 24 cali. Mają bardzo uproszczoną, a jednocześnie bardzo mocną konstrukcję. Nie posiadają przerzutek.

Ostatni rodzaj, o jakim chcemy wspomnieć, to rower dziecięcy. Ostatnimi czasy jest wiele odmian pojazdów dla dzieci, to nie tylko klasyczne rowery w wersji junior z mniejszymi kołami. Mamy tu również jeździki, rowerki biegowe czy rowerki trzykołowe. Jeśli chcemy od małego wpajać w naszą pociechę zamiłowanie do aktywności na rowerze, świetnym sposobem na początek będzie jeździk. Dziecko będzie uczyć się koordynacji ruchowej, sterowania pojazdem, kontrolowania prędkości i hamowania, a przede wszystkim odkryje ile frajdy daje mknięcie na kółkach przez miasto. W przyszłości z pewnością przesiądzie się na rower z pedałami.

Przed zakupem konkretnego roweru warto dobrze się zastanowić do czego chcemy go przeznaczyć, gdzie najczęściej będziemy jeździć i jak intensywnie. W sklepie internetowym rowertour.com znajdziecie Państwo wszystkie wymienione wyżej rodzaje jednośladów w atrakcyjnych cenach wraz z opisami, które ułatwią podjęcie decyzji i wybranie roweru najlepszego dla siebie. Zachęcamy do zapoznania się z szerokim asortymentem na rowertour.com – każdy znajdzie tam coś dla siebie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here